Kehamilan kembar


Kehamilan kembar.
Anak2 nabi Adam dan isterinya Hawa semua lahir kembar - satu lelaki dan satu lagi perempuan. Demi untuk membiakkan umat manusia, perkahwinan antara adik beradik dikalangan anak2 nabi Adam dibenarkan tetapi dilarang kahwin dengan teman kembarnya. 
Bilangan anak2 dan cucu2 serta cicit2 nabi Adam memang ramai . Mereka sangat subur kerana kahwin dalam umur muda, makan dari sumber2 makanan yang segar berkhasiat dab berzat iaitu hasil dari cucuk tanam sendiri. Stress mental dan emosi munkin sangat kecil atau pun tidak ujud sama sekali pada zaman tersebut. Mereka sangat subur dan amat mudah dapat anak2 kembar.
Dewasa ini kadar kelahiran kembar dalam lengkongan 1 dalam 80. Jika ada sejarah kembar peluang seseorang wanita hamil kembar lebih dari wanita biasa.
Pada keseleruhan risiko gugur bagi kehamilan kembar adalah lebih tinggi dari kandungan biasa. Dalam tiga bulan pertama kandungan jagaan lebih rapi diperlukan.




 Identical twin - atas
 Non identical twin - bawah


Identical twin - risiko pada kembar kedua, kekurangan bekalan oksijen dan makanan kerana terpaksa bersaing dapat bekalan dari satu uri.



Bolihkah kita rancang untuk hamil kembar? Biasanya ia berlaku secara kebetulan, dan meningkat peluang jika ada sejarah kembar dalam keluarga, bila makan pil subur , suntik hormon subur, buat bayi tabung uji IVF



http://pakbidan.blogspot.com/2011/01/punca-dan-mencegah-keguguran.html?m=0

Comments

Popular posts from this blog

Scan janin awal kandungan

Merancang jantina bayi

Bolikah lahir normal lepas 2 kali cesar?