Posts

Showing posts from 2016

Khasiat kulit mangga

Image
Bila kita kopek buah mangga hampir kesemua dikalangan kita akan buang kulitnya dan makan isi buahnya.

Tahukah anda kulit mangga mangandungi banyak khasiat kesihatan? 

Lain kali jangan buang kulit tapi sebelum kopek basuh dengan sempurna dengan air garam untuk hilangkan sisa2 insecticide.

Apa yang terkandung dalam kulit mangga?

1. Vitamin A.
Ia penting untuk kesihatan mata dan terangkan penglihatan. Ia juga penting untuk meningkatkan immunity badan.

2. Vitamin C.
Penting untuk pemulihan luka dan trauma. Juga untuk pertumbuhan sel2 dan baikpulih kulit, tendon, ligaments dan salurdarah. Vit C jugalah antioxidant yang membersihkan free radicals yang merosakkan tisyu.

3. Serat atau fiber. 

Serat adalah penting untuk penghazaman dan gerakkan usus. Ia bolih mencegah sembelit dan juga buasir.

4. Berbagai antioxidants. 

Kulit mangandungi berbagai phytonutrients khususnya mangiferin yang bertindak sebagai antioxidants. Tindakan mereka mengawal kandungan cholesterol dan gula dan seterusnya mence…

Bedah fibroid besar

Image
Sesi bedah dihospital pantai pagi ini.
 Tumbuhan fibroid besar. Saperti hamil 6 bulan.
Bedah buang fibroid - myomectomy.


Tumbuhan fibroid setelah dibedah

Didalam tumbuhan. Tisyu fibrous.
Rahim ovary dan fallopian selepas pembedahan.

MAKAN TERBAIK UNTK KEHAMILAN.

Image
Ibu memainkan peranan penting dalam pertumbuhan bayi dalam rahim, kelahiran selamat dan perkembangan anak seterusnya.
'Tangan yang menghayun buai menggoncang dunia'
Pemakanan ibu ketika hamil dan menyusukan adalah sangat penting untuk menghasilkan zuriat terbaik - sihat dan otak yang terbaik yang berpotensi menjadi anak pintar jika diberi rangsangan minda dari awal.

1. TELOR.

Mengandungi perotin mutu terbaik disamping mengandungi 12 jenis vitamins dan logam . Setengah telor diperkaya dengan omega 3 dan DHA yang penting utk otak. Telor juga mengandungi choline bahan penting untuk otak.
Perotin sangat penting sebagai bahan binaan sel2 dan organ bayi.
Murah harganya dan mudah dimasak dan disajikan. Makan 2 biji telor setiap hari.

2. IKAN. 
Ikan juga sumber perotin yang baik . Ikan yang berminyak saperti salmon, tuna dan mackeral mengadungi omega 3 dan DHA yang baik untuk pertumbuhan dan fungsi otak.
Ikan2 tersebut mahal tapi ikan kembung tongkol (tuba) dan sardin (bukan dalam ti…