Monday, April 4, 2016

Khasiat kulit mangga


Bila kita kopek buah mangga hampir kesemua dikalangan kita akan buang kulitnya dan makan isi buahnya.

Tahukah anda kulit mangga mangandungi banyak khasiat kesihatan? 

Lain kali jangan buang kulit tapi sebelum kopek basuh dengan sempurna dengan air garam untuk hilangkan sisa2 insecticide.

Apa yang terkandung dalam kulit mangga?

1. Vitamin A.
Ia penting untuk kesihatan mata dan terangkan penglihatan. Ia juga penting untuk meningkatkan immunity badan.

2. Vitamin C.
Penting untuk pemulihan luka dan trauma. Juga untuk pertumbuhan sel2 dan baikpulih kulit, tendon, ligaments dan salurdarah. Vit C jugalah antioxidant yang membersihkan free radicals yang merosakkan tisyu.

3. Serat atau fiber. 

Serat adalah penting untuk penghazaman dan gerakkan usus. Ia bolih mencegah sembelit dan juga buasir.

4. Berbagai antioxidants. 

Kulit mangandungi berbagai phytonutrients khususnya mangiferin yang bertindak sebagai antioxidants. Tindakan mereka mengawal kandungan cholesterol dan gula dan seterusnya mencegah berbagai2 penyakit termasuk penyakit kanser. Ia juga bertindak sebagai anti infamatory dan sesuai untuk kawal arthritis (sakit sendi)

Bagaimana cara makan ?

Mereka yang mudah kena allergy dan eczema jangan cuba makan. Begini cara2.
1. Dihiris kecil2 dan makan begitu sahaja. Munkin rasa kelat sedidit.
2. Dikeringkan dibawah sinar mata hari atau dalam oven dan kemudian dimakan saperti chips.
3. Jadikan jeruk dengan direndam dalam air garam.
4. Blend dengan buah2 lain untuk jadikan juz atau smoothie.

Sunday, March 13, 2016

Bedah fibroid besar

Sesi bedah dihospital pantai pagi ini.
 Tumbuhan fibroid besar. Saperti hamil 6 bulan.
Bedah buang fibroid - myomectomy.



Tumbuhan fibroid setelah dibedah


Didalam tumbuhan. Tisyu fibrous.

Rahim ovary dan fallopian selepas pembedahan.

Monday, January 25, 2016

MAKAN TERBAIK UNTK KEHAMILAN.


Ibu memainkan peranan penting dalam pertumbuhan bayi dalam rahim, kelahiran selamat dan perkembangan anak seterusnya.
'Tangan yang menghayun buai menggoncang dunia'
Pemakanan ibu ketika hamil dan menyusukan adalah sangat penting untuk menghasilkan zuriat terbaik - sihat dan otak yang terbaik yang berpotensi menjadi anak pintar jika diberi rangsangan minda dari awal.

1. TELOR.

Mengandungi perotin mutu terbaik disamping mengandungi 12 jenis vitamins dan logam . Setengah telor diperkaya dengan omega 3 dan DHA yang penting utk otak. Telor juga mengandungi choline bahan penting untuk otak.
Perotin sangat penting sebagai bahan binaan sel2 dan organ bayi.
Murah harganya dan mudah dimasak dan disajikan. Makan 2 biji telor setiap hari.

2. IKAN. 
Ikan juga sumber perotin yang baik . Ikan yang berminyak saperti salmon, tuna dan mackeral mengadungi omega 3 dan DHA yang baik untuk pertumbuhan dan fungsi otak.
Ikan2 tersebut mahal tapi ikan kembung tongkol (tuba) dan sardin (bukan dalam tin) juga bermutu.
Ikan yang dimasak rebus/steam dengan halia, bawang, kunyit dan serai lebih baik dari digoreng kering.

3. KEKACANG (beans).
Kacang2 dall, soya, merah, hijau dan peas adalah makanan2 terbaik. Dall sering dimasak dengan daging, kentang dan carrots sebagai lauk kari. Kacang hijau dibuat bubur kacang.
Air kacang soya perlu diminum selalu dan juga produk soya dan tempe adalah baik dimakan.

4. KELEDEK MERAH.

Makanan yang bermutu ini hampir lupus. Selain dari kandungan karbohaidret, ia juga sumber vit. A, folik dan serat.
Daun turi dan keledek merah dimasak lemak atau sayur air bolih meningkatkan susu ibu.

5. WHOLE GRAIN.
Jagong direbus atau sebagai popcorn adalah sumbur makan yg baik; mengadungi vit. E, selenium dan faitonutrient.
Begitu juga oat , barley, beras merah dan pulut : juga wheat yang biasanya kita makan sebagai roti whole meal. Bubur pulut hitam adala makanan berkhasiat.

6. SAYUR2 DAN BUAH2 WARNA WARNI
Makan banyak buah2 dan sayur2 yang berwarna warni -merah, kuning,unggu, hijau dan lain2. Mengadungi berbagai2 vitamin, logam, serat dan antioxidants untuk menangkis dari serangan penyakit.
Buah2 jambu, tembikai, papaya, oren, apel, pear, berries, buah naga, delima dan lain2 buah2 tempatan atau dimport.
Buat juz segar dari buah2. Minum air kelapa muda.
Makan sayur2 sawi, bayam, kangkong, brokoli, kobis, karot, pucuk paku atau ubi, taugeh, bendir, terong dll.
Buat salad atau rojak campuran sayur2 dan buah2. Sungguh enak dan lazat.
Bila ibu banyak makan buah2 dan sayur khususnya dalam kandungan 3 bulan terakhir bayi juga membentuk kegemaran makan buah2 dan sayur2 bila lahir kelak.

7. DAGING MERAH DAN AYAM.

Daging merah (lembu dan kambing) yang telah dibuang lemak dan kulit (ayam) adalah sangat berkhasiat untuk ibu2 hamil dan menyusukan.
Biasakan masak rebus atau steam dengan bayak guna halia, kunyit, bawang dan serai ( masak ala cina atau thai). Kurangkan goreng dan bakar hangus.

8. KACANG2/NUTS.
Kacang almond (badam) , walnut, gajus dan peanuts adalah makanan2 sampingan terbaik bagi ibu2 hamil. Mengandungi poly unsaturated fats dan omega 3 yang penting untuk pembentukan otak bayi. Makan bersama2 kismis atau keroma sebagai sampingan.

9. YOGART DAN SUSU.
Yogart adalah makanan berkhasiat. Mengandungi perotin dan kalsium tapi munkin ia bukan satu pemakanan yang digemari olih semua. Disamping itu ia jadi sumber bakteria2 baik dalam perut kita saperti probiotik.
Minuman yogart yang ditambah perisa buah2 banyak terdapat dipasaran. Ibu2 hamil dan menyusukan harap amalkan minuman ini.
Minum susu segar (lembu atau kambing) setiap hari.

10. SUPLEMENT VITAMIN DAN LOGAM.
Mulakan amalan makan supplement vitamins sebaik sahaja berkahwin dan terus menerus hingga akhir hayat.
Lepas bersalin dan waktu menyusykan makan double dose.
  1. Multivitamins termasuk zat logam2 saperti iron dan folic acid. Jenama2 pasaran obimin, premavit atau lain2.
   2. Kalsium dengan vitamin D
   3. Fish oil yang mengadungi omega3 dan DHA.
   4. Vitamin C 500 mg hingga 1 GM setiap hari.
Amalkanlah makan2 tersebut mengikut kemapuan dan tidak berlebihan. Insa Allah ibu dan anak akan sihat dan anak yang lahir akan berrpotensi jadi pintar/genius.