Bedah cesar mengapa?

Bolihkah lahir normal lepas cesar?
Ramai yang masih bolih bersalin normal selepas bedah cesar dengan syarat rongga tulang ponggong tidak sempit.





Comments

  1. saya telah 2 kali dibedah kerana masa kontraksi lebih 10 jam... kontraksi pun kerana diinduce...kedua-dua kelahiran lewat 10 hari dari tarikh jangkaan... kini saya trauma untuk bersalin lagi... kerana takut diinduce

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.
    Anak pertama caeser sbb ank hampir lemas.
    Anak kedua boleh bersalin normal.
    (kedua2 anak terdahulu ada history of PE tapi tempoh hamil dh 38/39 week,PE dikawal walau bsalin induce.)
    Anak ketiga caeser sbb PE awal 30 weeks.(lahir Prem)

    memikirkan kaedah perancangan keluarga yang berkesan sbb dh 2 kali caeser.

    ReplyDelete
  3. salam doctor,
    sy telah melahirkan secara czer pada jun 2009 kerana fetal distress..tp tak lame..sy masuk dlm labor room dkt2 pukul 2 pg, masa tu bukaan dah 4cm, selepas dalam sejam di labor room doc ckp sy kene czer...
    sekarang sy sedang mengandung 18minggu..sy nk tanye doc, ade tak peluang sy utk bersalin normal..? sbb kebanyakan kawan2 dan dari cerita2 yg sy dgr org yg 1st time czer kerana songsang next baby alhamdulillah semua dpt melahirkan secara normal..sy tak mahu di czer lagi..utk pengetahuan doc ketinggian sy hanya lah 143cm..

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum....dr
    ank pertama saya perempuan, lahir normal, thn 2007
    ank ke 2 saya lelaki tahun 2009,lahir ceaser kerana ank sy mengalami 'cyst hygroma hydrotorax, x bleh buat abortion secara biasa. so pernah dimasukkan ubat untuk abortion tu sebanyk 10 biji tp xkeluaq juga. Lastly anak meninggal dalam perut pada usia kandungan 6 bulan masa tu on the way ke hospital sultanah bahiyah....operation kat sana.
    tahun 2012 sy mengandung ank ke 3, perempuan, awal kandungan dr. kata lelaki tapi bila usia kandungan capai 5 bln scan perempuan.....alhamdulillah akhirnya bayi saya sihat (perempuan) kurniaan Allah.

    cuma soalan sy...darah sy jenis A - ( ank sulung sy xpasti darah dia apa) suami 'O' +, ank ke 3 A +, ank kedua sama jenis sy klu xsilap.....boleh kah saya mengandung ank lelaki lagi dan bersalin biasa kerana saya melahirkan ank yang ke 3 pun operate.

    dan bolehkah sy mengandung kembar...apakah risikonya.tq

    maziana82@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Scan janin awal kandungan

Merancang jantina bayi

Bolikah lahir normal lepas 2 kali cesar?