Kembar empat





Wanita ini mengalami masalah kesuburan dan telah mencuba untuk hamil selama beberapa tahun. Punca masalah ialah PCOS iaitu satu keadaan dimana kilang telor / ovary jarang atau tidak langsung mengeluarkan telor yang matang. Tegasnya ovulation tidak berlaku.
Beliau telah mencuba beberapa kaedah rawatan termasuk makan pil subur clomid tetapi masih gagal mengeluarkan telor matang. Mereka buat keputusan jalani rawtan secara suntik benih suami atau IUI dihospital kerajaan.
Faktor penting dalam rawtan ini ialah pematangan telor. Olih itu beliau diberi suntikan hormon gonal.
Kesan rawatan sutikkan gonal ialah banyak telor matang serentak dan ini bolih menghasilkan kehamilan kembar.

Rawatan dengan hormon gonadotrophin yang diberi secara suntikkan bertujuan mematangkan telor dan bolih menghasilkan kembar - kembar 2, 3, 4 dan seterusnya. Banyak jenama dalam pasaran tetapi yang paling dikenali ialah ubat 'gonal'.

Harganya mahal dan suntikan dimulakan sejurus mula haid disuntikkan setiap hari selama 7 hari atau lebih. Kos rawatan diantara RM 2 hingga 4 ribu. Dos ubat bergantung kepada tujuan rawatan dan masalah yang dihadapi pesakit. Perlu pemantauan rapi dengan ujian darah untuk menyukat paras hormon dan transvaginal ultrasound scanning.

Diantara situasi dimana rawatan  ini diberikan ialah
1. Untuk matangkan telor keatas pesakit PCOS khususnya mereka yang tidak respon dengan ubat penyubur clomid dos tinggi.
2. Dalam rawatan bayi tabung uji atau IVF untuk mendapat sebanyak telor yang bolih.
3. Dalam rawatan suntikkan benih suami atau IUI khususnya jika ovary mengalami PCOS .
4. Hypopituitarism dimana hormon2 perangsang subur FSH dan LH rendah. Ubat hormon suntikkan ini diberikan untuk merangsang pematangan telor.

Pada keseluruhan kejayaan untuk hamil ekoran rawatan ialah antara 20 - 30 % dan hampir 15  % akan hamil kembar.

Walau demikian perlu juga di ingat kemunkinan risiko kesan sampingan yang bolih  menimbulkan satu situasi bahaya iaitu ovarian hyperstimilation syndrome. Kaedaan disebabkan terlalu banyak kantung2 telor yang membesar sehingga menjadi ovarian cysts - ada yang saiznya melebihi 10 cm. Disamping itu menimbulkan takungan air diseleruh badan yang bolih mengganggu pernafasan dan fungsi jantung.

Berbalik kepada kisah pesakit ini yang telah bejaya hamil kembar empat, beliau diancam beberapa risiko ketika hamil - sekarang umor kehamilan hanya 10 minggu.
1. Keguguran
2. Kelahiran pra matang - premature labor.
3. Risiko2 toxemia, anemia, kencing manis dan lain2.

Beliau perlu berehat sepenuhnya hingga kelahiran dan perlu masuk hospital awal iaitu bila kehamilan capai 5-6 bulan.



Comments

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Scan janin awal kandungan

Merancang jantina bayi

Bolikah lahir normal lepas 2 kali cesar?