Scan janin awal kandungan

Di peringkat awal kehamilan, (baru missed period 5-7 hari)  ujian kencing pertama pagi untuk UPT home test ( bolih dibeli dari farmasi) adalah cara pengesahan kehamilan. Ketika itu jika buat vaginal scan(TVS) akan nampak karung kehamilan saja, janin belum kelihatan. Bila sudah delay 2 minggu, iaitu umur kehamilan 6 minggu , TVS akan dapat kesan janin dan denyutan jantung bayi.

Gambar scan 7-8 minggu kehamilan. Kelihatan segumpal daging (mugdah - Quran) , dalam imej scan putih warna disekelilingi hitam (air toban) . Ditengah  putih akan kelihatan denyut jantung.





Kehamilan 12 minggu - sudah ada bentuk janin, organ2 tangan dan kaki sudah sempurna. Bayi akan kelihatan bergerak2 tapi belum dirasai olih ibunya.
Scan awal kandungan juga bolih mengira umur kehamilan dan tarikh jangka lahir (EDD) khas untuk mereka yang haid tidak teratur.


Jika berlaku perdarahan atau sakit kuat saperti senggugut pada ari2 - tiga kemunkinan 1). Ancaman gugur 2) kehamilan luar rahim (ectopic) 3) Hamil anggur ( molar)

Mssed abortion - tanda berdarah, scan karung kehamilan tidak bulat, irregular, lebih kecil dari umur kehamilan, janin tak bentuk , tiada denyut jantung


 Ectopic pregnancy. karung kandungan kelihatan diluar rahim biasanya disaluran fallopio.rahim saiz normal , tiada karung kehamilan  perlu bedah segera untuk cegah karung pecah didalam perut dan perdarahan didalam.

Molar pregnancy - tandanya berdarah. Scanning tidak ada karung kehamilan hanya kelihatan macam awan atau ribut salji. Perlu buat D&C dan pantau darah untuk menyukat hormon Beta HCG



Sesiapa hendak buat scan awal kehamilan untuk tentukan bayi hidup atau tidak , sila hubungi klinik 03-20941115

Comments

  1. doc, sy mahu bertanyakan soalan. period saya pada bulan lepas ialah pada 26/2.jika diikut cycle period saya pada bulan ini ialah 26/3. semalam 24/3 saya melakukan pregnancy test dan keputusan nya positif. sy melakukan 2 kali pada hari tersebut. boleh diterima atau tidak keputusan ini sebab due period sy masih lagi belum smpai. seandainya boleh berapa kah usia kandungan sy pada waktu ini. terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Doc, nak tanya jika usia kandungan baru 3 minggu, bolehkah scan? N last menses saya 29 mac 2011. Tp saya jenis irregular menses. Tp jumpa bidan dia bagitau saya hamil. Tanda2 semua ada. Tp ujian upt -ve.mcm mana doc?

    ReplyDelete
  3. last menses on 4-8 dis 2012.
    saya buat urine test sendiri setelah lewat pada 5 jan 2012.
    hasil-negatif.
    kemudian saya pergi berurut kerana badan tak sedap, suhu badan pun tinggi di awal jan.
    Makcik urut tu kata dah nak jadi ni.nak jumpa karung.saya tak faham.saya tanya makcik tu lagi.makcik tu kata pergi check doktor untuk kepastian kerana dia rasa-rasa perut saya dah ada.saya pun gi la scan seminggu selepas itu.kosong je rahim saya.takde ape pun.tapi perut saya kembung.saya xpernah kembung perut macamni.selera pun kurang.tapi lapar.suhu badan pun tinggi je tapi xdemam.camne tu doktor?saya pun mkana ubat doktor bagi 'norcolut' untuk bagi darah turun lau xhamil.lau hamil unt kuatkan rahim kan doktor.persoalannya.....dah 3 ari saya makna ubat ni.xkeluar pn darah.saya pregnant ke doktor?lau camtu kan apa persediaaan saya perlu saya lakukan jika saya hamil atau jika belum hamil apa saya perlu lakukan untuk hamil?tq in advance doc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf last menses on 4-8 dis 2011.
      salah tahun lak.maaf ye.

      Delete
    2. macam kes saya juga ni.so ada apa perkembangan tak???

      Delete
  4. Last period terakhir saya ialah 13 May 2012. Pada 27 June 2012 saya check 'Pregnancy Test'(2 kali) dan didapati positive. Period saya bukan jenis yang regular punya, kadang-kadang lewat sampai 1 - 2 minggu. Pada 9 July 2012, doctor cakap saya pregnant for 6 weeks, namun tidak nampak janin (hanya kantung sahaja). Doctor suruh datang untuk 2 minggu. Tak sampai 2 minggu saya check, doctor masih tidak nampak janin dan kemungkinan saya menghadapi 'Missed Abortion'(kandungan dah 7 minggu lebih) dan suruh saya datang untuk 1 minggu lagi. Harap doctor dapat memberikan jawapan kepada saya adakah saya masih ada peluang untuk menunggu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah 9week, to bile scan kantung xbulat dan looks 6week, sy jd susah hati, agk2 baby sy selmat @ ade kemungkinan lain? Sy kdg2 ade kluar bleeding warne dark coklat sket2,

      Delete
  5. saya last period 24.08.12 dan dalam 11.10.12 saya buat test dan result nyer positive tapi garisan nya agak samar2.. saya agak mungkin sebab masih baru so saya tak buat check up dimana2 klinik... lepas tu pada 24.10.12 ada sedikit pendarahan dan saya terus ke hospital tapi pihak hospital kata saya tak pregnant dan hanya ada kantong kosong dalam rahim saya.... bila saya balik saya perasan yang kantong tu ada keluar bersama darah haid yang hanya sedikit tadi... tapi selepas tu saya terus demam2 dan sakit kepala yang berterusan... apa tu tanda nya saya perlu diperiksa semula atau cuci rahim saya doktor?

    ReplyDelete
  6. Doc..sy da dtang bulan 1 April..ttapi klnarin pd 21 April sy trun drah sperti dtg bulan..sy sering sakit d bhgian bwah abdomen, sbelah kanan Dan kiri..pggang sy juga sakit d sbelah kiri Dan kanan..sy sudah ke klinik Dan menjalani ultrasound Dan upt.. Kedua-duanya negative..adakah hormon sy tidak betul? Atau brkmgkinan sy hamil krna sy slalu mrasa mual..kerap kencing Dan lesu...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum dr...sy nak minta pndpt dr..sy br lps gugur 9/10/2013..tp 6/12/2013 sy test upt digital positif pregnant..lmp sy 6/112013.hr ni sy p gyne utk cek..then dr scan dr ats mcm nmpk kantung tp mcm xbrp clear so dia suggest dr wanita bt vagina scan utk sy..malang skali dr wanita itu kata rahim kosong..tp dr tersebut inject jgk ubat kuat rahim..dlu ms sy mc pn dr goverment xjmp rahim sy...blh x dr tolong jelaskn knp hal itu berlaku..

    ReplyDelete
  8. Ari pertama last priod sy 21/3/2014.. 10/4/2014 sy kene cikenpox..n mkn antiviral cikenpox byk sgt...24/4/2014 +ve pegnen...ade effect pd kandungan tak?

    ReplyDelete
  9. nak tanya...sya lewat period..cek -ve...scan kosong...sebab rahim saya ketepi dan kebawah tak normal....lepas makan ubat jalan haid...terus senggugut terok 2 3 hari.lepas tu ok...dh 4 hari dah tggu x mai lagi priod...apa kesan kalau makan ubt jln haid pada janin?

    ReplyDelete
  10. nak tanye...sy ne klau ikut kan peknen 7mggu lbih dah...baru2 ne saya rse sggut mcm nk priod...bgun pgi tgk ad darh n ketulan...darh yg kluar sprti darah priod hari ptme...slpas ktulan tu kluar saya tdk lagi rse sakit dan tiada lagi darah...bile sy test urine msih lagi positif...ap jwpb dkter dgn mslah sy...adkah sy ggur

    ReplyDelete
  11. sy pergi hospital dkter xbgi kate putus same ad sy msih peknen atau pn x...sb dkter scan tidak nmpak ape2...dan sy tdak ad rse sakit

    ReplyDelete
  12. Doc mau tanya. istri sya skarang hamil sktar 19minggu lebih 2 hari dn dwktu itu jatuh tgal kontrol dokter. dokter mengatakan hasil dri pemeriksaan kondisi ibu dan perkembangan janin lancar dan shat. tp stlah slsai dokter menyampaikan bhwa 2 mnggu lg ke klinik dr trsebut untuk mlakukan scaning jantung. nah pertnyaan sy apkah penting tdak untuk hal tersebut. dkrnakan smw ny baik2 sja. terimakasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Merancang jantina bayi

Bolikah lahir normal lepas 2 kali cesar?